Zgodnie z ustawą z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 511) organizator turystyki (przede wszystkim mamy tu na myśli biuro podróży) ponosi odpowiedzialność za prawidłowe wykonanie usług turystycznych objętych umową o udział w imprezie turystycznej (nazwane czasem umowami o wycieczkę turystyczną lub o świadczenie usług turystycznych), bez względu na to, czy usługi te mają być wykonane bezpośrednio przez to biuro podróży, czy też przez innych dostawców usług turystycznych (np. przewoźników, hotelarzy). Ustawa wprost mówi o tym, że niezależnie od tego co w ramach imprezy turystycznej zostało wadliwie wykonane, tak zawsze możemy wrócić się z roszczeniami bezpośrednio do biura podróży. W takim układzie biuro podróży nie może zwolnić się z odpowiedzialności zrzucając winę na wykonywanie usług przez podmioty trzecie (m.in. wspomnianych przewoźników, czy hotelarzy).
Na ten temat materiał przygotowała telewizja Toya, który był fragmentem programu Wydarzenia. W związku z okresem wakacyjnym postanowiono przypomnieć jakie prawa mają klienci biur podróży w przypadku, gdy nie są zadowoleni z imprezy turystycznej, w której biorą udział. Zwrócono się do mnie, jako adwokata zajmującego się prowadzeniem tego typu spraw, o przybliżenie ogólnych zasad dochodzenia takich roszczeń i wyjaśnienie na co w szczególności klienci biur podróży powinni zwrócić uwagę. Ważne jest aby od razu komunikować o wszelkich nieprawidłowościach w wykonywaniu umowy. Można w tym celu zwracać się do rezydenta biura, który powinien być na miejscu, lub bezpośrednio kontaktować się pracownikami biura podróży lub agentem turystycznym, który sprzedał nam wycieczkę. Nasze uwagi mogą dotyczyć wszelkich nieprawidłowości w wykonywanej umowie, tj. np. gorszego standardu hotelu, innej odległości hotelu od plaży, braku niektórych z zagwarantowanych atrakcji, czy w końcu brudu i nieczystości w pokojach.
Zachęcam do zapoznania się z materiałem: https://tvtoya.pl/program/wydarzenia?vid=902
Kancelaria Adwokata Jakuba Michalskiego zajmuje się prowadzeniem spraw dotyczących kwestii zmarnowanego urlopu. W ramach takich postępowań dochodzimy dla naszych klientów zapłaty od biur podróży kwot odszkodowania lub zadośćuczynienia. Zapraszam do kontaktu: +48664423144, michalski@adwokatlodzkie.pl